Oddział Sześciolatków

Drogie dzieci z rodzicami.

Podaję propozycje programowe dla oddziału „O” na najbliższy tydzień.

Poniedziałek 12.04.2021r.

Temat: Poszukiwanie oznak wiosny.

  1. Słuchanie tekstu czytanego przez rodziców i rysowanie po śladach. Karta pracy cz.3 str. 60 (fioletowa książka).
  2. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Ozimina”.

Zbliżała się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka. Były tam książki o przyrodzie.

Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek.

To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem.

Wtedy najlepiej rosną.

A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…

Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.

Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie.

Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku.

Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel i znawca ptaków, opowiadał Olkowi
o przylatujących na wiosnę ptakach.

Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki – powiedział Olek. – A jakich ptaków nie wymieniłem?

Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich przepiękny śpiew nad polami.

Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek.

Brawo! A znasz taki wierszyk?

Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:

 Szpak się spotkał ze skowronkiem.

Przyszła wiosna! Leć na łąkę!

Czas na twoje ptasie trele,

z tobą będzie nam weselej.

Drogi szpaku – rzekł skowronek –

gardło całe mam czerwone,

łykam syrop i pigułki,

niech kukają więc kukułki.

Kuku, kuku – wiosna śpiewa!

Pąki rosną już na drzewach.

Kuku, wiosna!

Wiosna, kuku!

Będzie radość do rozpuku!

Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.

Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło się aż po horyzont.

Dziadku, to wygląda jak zielone morze!

To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto, widzisz?

Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?

Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.

Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.

Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno, ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.

Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas.

Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki.

W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka.

To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek.

W ogródku spotkali Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik.

Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg, żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu.

A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków – Olek wręczył siostrze bazie.

Kizie-mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:

Chodź, pokażę ci robale…

Robale? Jakie robale?

Kwitnące. Wyrosły na drzewie.

Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice. Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków.

Robaczywe drzewo. Nie boisz się?

Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna.

A wiesz, co z niej wyrośnie?

Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek.

Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada.

Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością. Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.

A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada.

Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.

Jak to?

Wiosna to wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa.

  1. Zabawa ruchowa „Podglądamy przyrodę” – dzieci bawią się na podwórku i obserwują jakie zmiany zaszły w przyrodzie.
  2. Ćwiczenia pamięci ruchowej – Wiosenne obrazki. Dzieci rysują: chmury, krokusa, bociana, bazie, słońce, deszcz. Odwracając rysunki i starają się po kolei wymienić narysowane obrazki.
  3. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem samodzielnie – Karty pracy cz.3 str.61( fioletowa książka).
  4. Karta pracy „Nowe przygody Olka i Ady”-różowa książka str.63.

Wtorek 13.04.2021r.

  1. Rysowanie na kartce 3 wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną.
  2. Opowiadanie Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci powiedział dzięcioł. – Któż to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie, z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cicho remiz.

– Nie zgadzam się z wami. Gniazdo w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wietrzyk buja nim jak kołyską…

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Bo są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norach, w ziemi albo wprost na wodzie…Ja tam nie jestem wybredny w wyborze na gniazdo. Miałem ich już wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dosyć niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi kąta.”

Karta pracy cz.3 str.62.

Zabawy na świeżym powietrzu – obserwowanie zachowania ptaków, nazywanie ich, obserwowanie drzew i krzewów.

Środa 14.04.2021r.

Temat: Zadania o ptakach.

  1. Zabawa twórcza – Ptaki z figur-układanie z klocków w kształcie figur geometrycznych wymyślonych przez siebie ptaków.
  2. Opowiadanie historyjki o wildze – Karty pracy cz.3 str.63 (fioletowa książka).
  3. Zabawy na świeżym powietrzu.
  4. Kolorowanie rysunku czajki według wzoru, Karty pracy cz.3 str.64.
  5. Wykonanie wydzieranki z kolorowego papieru – Bocian.

Czwartek 15.04.2021r.

Temat: Wołanie wiosny.

  1. Kolorowanie rysunków ptaków – Karty pracy cz.3 str.65.
  2. Zabawa muzyczno-ruchowa – Na łące. Naśladowanie owadów występujących na łące.
  3. Wesoła wilga-praca plastyczna.
  4. Zabawy na świeżym powietrzu.
  5. Łączenie fragmentów obrazków z dołu karty z odpowiednimi pustymi miejscami na dużym obrazku – Karty pracy cz.3 str. 66.

Piątek 16.04.2021r.

Temat: Powroty ptaków.

  1. Oglądanie książek, albumów, zdjęć o ptakach.
  2. Zabawa plastyczna – Wiosenne słońce. Wydzieranie koła i pasków- promyków słońca – z żółtego papieru, przyklejanie ich na kartce w kształcie słońca.
  3. Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków. Karty pracy cz.3 str. 67-68.
  4. Robienie wiosennych porządków w domowym ogrodzie. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.

W razie pytań i konsultacji służę wparciem i proszę kontakt:
dtara@spadamowka.edupage.org
Serdecznie pozdrawiam, Danuta Tara – wychowawczyni oddziału „O”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *