Edukacja u świętego Mikołaja

Informacja dla przedszkolaków „U świętego Mikołaja”.

Witajcie drogie przedszkolaczki z rodzicami

Temat zajęć na dni tego tygodnia: Nasze spotkanie z wiosną.

Minęła kalendarzowa zima. Rozpoczął się kolejny miesiąc, to kwiecień. W marcu powitaliśmy piosenką kalendarzową wiosnę. Zaobserwowaliśmy już jej oznaki. Stopniały bałwanki i śniegowa górka. Woda w rzekach i stawach nie jest już zamarznięta. Na wierzbie i leszczynie wyjrzały z pączków bazie (kotki), które pięknie dekorowały nasze wielkanocne palmy i świąteczne stoły. Zmiany pogody w tym czasie mogą występować. W zimie szybko zapadał zmrok,dni były krótkie. Wesołe były nasze zimowe zabawy i mamy wspaniałe zimowe wspomnienia. Jednak zabawy na świeżym powietrzu nie trwały długo, dlatego cieszymy się nadchodzącą wiosną. Czekają nas miłe wiosenne wrażenia. Dni będą dłuższe z ciepłym wiosennym wietrzykiem, deszczykiem i promykiem słońca. Już zieleni się trawa, choć zima sobie zażartowała i ukryła ją pod śniegiem. Słońce na pewno niedługo wyjrzy zza chmur i osuszy zieloną trawę. Będziemy mogli się miło bawić na świeżym powietrzu.

Zabawa ruchowa Pogodne ćwiczenia W PODSKOKACH

Uczymy się piosenki „ Taniec z wiosną” na melodię popularną Mam chusteczkę haftowaną według Bożeny Formy.

1.Dzieci śmieją się wesoło,
grzeje mocno słońce,
obudziły się zwierzęta,
bawią się na łące.

Ref. Z kim zatańczy, z kim zatańczy,
zaraz się dowiemy,
teraz pięknie się kłaniamy
i głośno klaszczemy.

2.Dzieci w kole podskakują,
tańczą i śpiewają,
rozglądają się ciekawie,
wiosenkę witają.


Środa, 7.04. 2021r.

Temat dnia: Wiosenne oznaki.

Dla 3-latka

Margolcia i Miś – Idzie wiosna.

Działanie rodzinne: Porozmawiajcie na temat obejrzanego programu. Po czym możemy poznać wiosnę? Jakie kolory ma wiosna?

Zadanie plastyczne: Namaluj wiosenny obrazek ze słonkiem. Wybierz dowolny format papieru i materiały do malowania.

Dla 4-latka

Film edukacyjny Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie

Wiersz Krystyny Datkun-Czerniak „Czekam na wiosnę”

Dość mam sanek,
nart i śniegu.
Chcę już w piłkę grać!
Po zielonej trawie biegać!
W berka sobie grać!
Dość mam chlapy i roztopów, szarych, smutnych dni.
Przybądź, wiosno, jak najprędzej,
rozchmurz niebo mi.
Przynieś kwiaty, promień słonka,
zieleń liści ptaków śpiew.
Niech zadźwięczy śpiew skowronka.
Przybądź proszę Cię!

Zabawa ruchowo- rytmiczna „Jakie odgłosy wydaje deszcz?”

Plim, plim,plam- (uderza palcami o podłogę)
lecą krople z nieba. (powoli opuszcza ręce, poruszając jednocześnie palcami),
Plim, plim, plum-(uderza palcami o podłogę),
więcej ich nie trzeba.(uderza dłońmi o kolana).
Plim, plim, plam-( uderza palcami o podłogę),
na słońce czekamy.(klaszczą w dłonie),
plim, plim, plum- (uderza palcami o podłogę),

dość już deszczu mamy.(układają dłonie na kolanach)

Karty pracy „Nowe przygody Olka i Ady”cz.2 nr 21

Dla 5-latków

Film edukacyjny Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie

Książka „Nowe przygody Olka i Ady’’ str. 54- 55

Karty pracy „Nowe przygody Olka i Ady” cz.3, 52-55

Działanie rodzinne dla grupy przedszkolnej: Poszukujemy oznak wiosny na spacerze. Gdy popatrzymy w niebo, zobaczymy różnego kształtu chmury. Z chmur można wywnioskować, jaka będzie pogoda. Lubimy ładną pogodą, a taka będzie, gdy na niebie są chmury kłębiaste przypominające owieczki. Po powrocie narysuj i pokoloruj zaobserwowany wiosenny zwiastun.


Czwartek, 8.04.2021r.

Temat dnia: Wiosenne zabawy

Dla 3- latka

Budzik – Wiosna

Działanie rodzinne: Porozmawiajcie o poznanym programie. Po czym możemy poznać, że skończyła się zima? Po czym poznamy, że zaczęła się wiosna?

Zabawy matematyczne: „ Wiosenne przeliczanie” (liczmanami mogą być drobne przedmioty w kolorach wiosny: zielone papierowe kółka,kokardki, guziki lub palce)

1.Po lesie spacerowała Pani Wiosna. Miała pelerynkę zapiętą na 3 guziki. Jak wyszła z lasu zobaczyła, że na jej pelerynce są tylko 2 guziki. Ile guzików Pani Wiosna zgubiła?

2. Na wiosennym spacerze Kacperek zerwał 1 gałązkę z wierzbowymi kotkami. Mama dodała mu jeszcze 2 gałązki. Ile wierzbowych gałązek ma Kacperek?

Dla 4-latka

Zagadka :

Pada z nieba, pada z chmur,
lecą krople mokre.
Ptakom woda kapie z piór,
ja przez niego moknę. (deszcz)

Działanie rodzinne: zabawa ruchowa „Pada deszcz -świeci słońce”(przygotujcie: papierowe figury; niebieski prostokąt i żółte koło) Dziecko swobodnie się porusza. Na hasło rodzica: „Pada deszcz”, zatrzymuje się unosi nad sobą jak daszek chroniący przed deszczem niebieską kartkę, a na hasło: „ Świeci słońce” unosi do góry( na przemian po lewej stronie , po prawej stronie) – żółte koło.

Karty pracy „ Nowe przygody Olka i Ady” nr 22,23

Dla 5-latka

Karty pracy „Nowe przygody Olka i Ady”cz.3 46-47, 60


Piątek, 9.04.2021r.

Temat dnia: Wiosenne melodie

Utrwalamy śpiewankę ( na melodię Panie Janie)

Przyszła wiosna, przyszła wiosna,
cieszmy się, cieszmy się,
kwiatki rosną wkoło, kwiatki rosną wkoło,
tańczmy więc, tańczmy więc.

Dla 3-latka

Piosenka z pokazywaniem „Maszeruje wiosna”

Dla 4-latka

Piosenka „ Wiosna piękna i radosna” Zozi

Zadanie plastyczne: Wykonaj pracę plastyczną- Bazie w wazonie. Przygotuj: 2 kolorowe kartki, brązową plastelinę, watę, nożyczki i klej. Z jednej kartki wytnij sylwetkę wazonu i przyklej ją na drugą kartkę. Tocz z plasteliny wałeczki i nanoś je na kartkę, to gałązki wierzby Z waty uformuj małe kuleczki (to puszyste wierzbowe kotki, które nie mruczą i nie łapią myszy), przykleja je na gałązki.

Dla 5-latka

Piosenka „Kto puka do drzwi? |Muzykat| MUZYKALNIE DLA DZIECI

Zagadka:

Co jest w aucie i w motorze,
w młynie i w rowerze też?
Kto rozwiązać mi pomoże
problem ten… Czy ty już wiesz?( koło)

Wiersz Marii Terlikowskiej „Kolorowe koła”

Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła.
Kół co niemiara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
wagon, semafor- to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachnie podróżą.

Kulę każdy nadmucha –
od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę
i będą bańki mydlane.
Ojej , przepraszam, omyłka.
To już nie bańka- to piłka.
Tu mamy kulę armatnią,
niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki,
wiśnie,a może porzeczki.
Nitka,na nitce kulki.
Czyje korale? – Urszulki.
Balon
to kula z gondolą.
Lećmy!
Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie,
lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula.
A Ziemia – to co?Też kula. (…)

Działanie rodzinne:

Rozmowa na temat wiersza.
Wyjaśniamy znaczenie słów: gondola, semafor, staroświecka.
Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu?
Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu?
Posegregujcie przygotowane w domu przedmioty na te w kształcie koła i kuli.

  • Określenie różnic między kołem, a kulą.

Dziecko otrzymuje w dłonie koło wycięte z kartonu. Powinno dojść do wniosku, że koło jest płaskie, prawie go nie czuje między dłońmi. Potem bierze piłeczkę. Tu odczucia są już inne, piłeczka zajmuje już trochę miejsca( przestrzeni), nie jest płaska jak koło. Potem rzuca kartonowe koło na podłogę. Ono upada i leży. Następnie rzuca piłkę w kształcie kuli. Ona jak większość kul- odbija się i turla.

Zabawa ruchowa

„Koło – kula” Dziecko swobodnie się porusza. Na hasło: koło- kładzie się, na hasło kula podskakuje w miejscu.

„Pada deszcz -świeci słońce”(przygotujcie: papierowe figury; niebieski prostokąt i żółte koło) Dziecko swobodnie się porusza na hasło rodzica: „Pada deszcz”, zatrzymuje się unosi nad sobą jak daszek chroniący przed deszczem niebieską kartkę, a na hasło: „ Świeci słońce” unosi do góry na przemian po lewej stronie , po prawej stronie żółte koło.

Karty pracy „Nowe przygody Olka i Ady” 50-51

Zadanie plastyczne: Mamy cztery pory roku. Była zima, niedawno rozpoczęła się wiosna, po niej będzie lato, a potem nadejdzie jesień. Wytnij z białego papieru cztery dowolnej wielkości koła, pomaluj je tak, by oznaczały pory roku. Możesz wyciąć je z kolorowego papieru, dobierając kolory odpowiednio do kolorów pór roku. Ulep cztery kule z plasteliny lub masy solnej, które też będą oznaczały wiosnę,lato, jesień i zimę.

Działanie rodzinne: Poszukajmy w domu przedmiotów, które mają kształt koła i kuli.

Działanie rodzinne dla grupy przedszkolnej: Zatańczmy wiosennego walczyka.

Piosenka „Wiosenny walczyk”

Posłuchajcie wiosennej muzyki i porozmawiajcie o wrażeniach.

Nagranie muzyczne: „Wiosenny walc” komp.\ wyk. Sylwia Pawlaczyk

Zadanie plastyczne: Wysłuchaj ponownie nagrania i wykonaj zadanie: Wiosenna muzyka na moim obrazku (wybierz materiały do malowania, które lubisz najbardziej i słuchając tej muzyki maluj jej nastrój). Możesz ten radosny nastrój pokazać kreskami i plamkami barwnymi w kolorach wiosny, możesz przedstawić wiosenne oznaki, które sobie wyobrażasz w czasie słuchania tego nagrania). Miłego malowania!

W razie pytań, konsultacji służę wparciem i proszę kontakt:
asiry@spadamowka.edupage.org

Serdecznie pozdrawiam –Agnieszka Siry – nauczycielka edukacji przedszkolnej
wychowawczyni oddziału „U świętego Mikołaj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *