„Złota” przygoda

Nasz projekt ze złotym w roli głównej to przygoda, która nam się w szkole przytrafiła, a ja bardzo lubię przygody – powiedziała jedna z uczennic. Tak działo się za przyczyną edukacji ekonomicznej realizowanej w ramach projektu „Polski złoty ma100 lat” i ona rzeczywiście odegrała ważną rolę w procesie dydaktycznym naszej placówki.

Przez rok w naszej szkole (z przerwami i modyfikacjami związanymi z przebiegiem pandemii) stworzyliśmy ofertę innowacyjnych przedsięwzięć rozwojowych dotyczących historii zmian polskiej waluty od odrodzenia do współczesności. Działania często odbiegały od szablonowego sposobu organizacji uroczystości, czy wydarzeń, ukazywały ważną rolę złotego, wzmocniły narodową tożsamość i poczucie wspólnoty, poszerzyły wiedzę historyczną i były pomostem do integracji międzypokoleniowej. To równocześnie zabawa edukacyjna na dobrym poziomie, a ona możliwa była dzięki dofinansowaniu w kwocie 10 000,00 złotych, które szkoła otrzymała jako grant w konkursie Narodowego Banku Polskiego. Na koniec w grudnia 2020 kończymy realizację projektu.

Jak przebiegała nasza przygoda ze złotym? Poniżej prezentujemy główne działania projektu:

Złote czytanie – czytamy o złotym przy złotym; literackie warsztaty czytania ciekawych tekstów o polskim złotym.

Złoty polski „gigant” – warsztaty plastyczne;

Życie codzienne złotego w latach 1919-2019; spotkania z numizmatykiem; opracowanie ekspozycji banknotów i monet; prezentacja kolekcji i omówienie historii polskiego złotego; rozmowy edukacyjne „Dziś pytanie – dziś odpowiedź”;

Historia polskiego złotego w literaturze historycznej i numizmatycznej; prezentacja wydawnictw Narodowego Banku Polskiego; organizacja spotkania literackiego z bibliotekarzem kolekcjonerem; przygotowanie wystawy i opracowanie zestawienia bibliograficznego.

Twórcy polskiego złotego – politycy i projektanci; zapoznanie uczniów z przemianami w polityce monetarnej Polski;

To jest popularność! Andrzej Heidrich – projektant polskich banknotów; prezentacja banknotów i literatury – wystawa; pokaz filmu „Andrzej Heidrich – twórca polskich banknotów”; rozmowy edukacyjne „Czy łatwo być popularnym?”

Malarz pieniędzy; gminny konkurs plastyczny na projekt banknotu 1000 złotowego w dwóch kategoriach wiekowych młodszej i starszej; organizacja pokonkursowej wystawy prac;

Bohaterowie polskich banknotów; konkurs wiedzy dla uczniów klas starszych z uwzględnieniem postaci historycznych i ich roli w historii Polski;

Drzewko szczęścia; numizmatyczny konkurs plastyczny dla przedszkolaków; organizacja pokonkursowej wystawy prac;

Grosz do grosza; zajęcia literackie – konkurs na rymowankę;

W złotym jest moc; układamy „gigant puzzle” z dostępnych materiałów plastycznych.

Krąży, krąży złoty pieniądz; zajęcia rekreacyjno-sportowe z wykorzystaniem elementów gry edukacyjnej;

Do grającej szafy grosik wrzuć; piosenki o pieniądzu – organizacja warsztatów muzycznych;

Mój złoty; warsztaty techniczno – plastyczne; projekt złotego w glinie;

Zapach złotego; quest w terenie przyszkolnym;

Pieniądz w przysłowiu; prezentacja multimedialna; konkurs rozsypanek tematycznych; gazetka edukacyjna;

Historia złotym się toczy; zabawa z edukacją na bazie „Gratki dla Bankowych Bystrzaków” w oddziale przedszkolnym;

Rodzinny kapitał; edukacyjne spotkania rodzinne z grami i quizami; krzyżówka „Polski złoty ma 100 lat”;

Kronika ZŁOTYCH działań; warsztaty plastyczne; Cieplicka księga pamiątkowa; prezentacja działań projektu w formie graficznej i medialnej;

Zagroda edukacyjna „W Międzyczasie”; wystawa prac laureatów konkursu plastycznego; podsumowanie działań.

Trwałymi efektami projektu są:

  • ekspozycje prac plastycznych, projektów monet, banknotów,
  • przyrost wiedzy na temat złotego, historii polskiej waluty oraz jej znaczenia i wartości,
  • nabycie umiejętności posługiwania zdobytą wiedzą w praktyce,
  • nawiązane relacje na płaszczyźnie odtwarzania i przekazywania historii złotego w ciekawy sposób,
  • wzrost i pobudzenie zainteresowania ciekawym hobby,
  • wzrost świadomości wartości pieniądza jako efektu ludzkiej pracy i na bazie przedsięwzięć podejmowanych w projekcie,
  • dokumentacja zdjęciowa i kronika działań projektu,
  • uświadomienie roli instytucji finansowych państwa, szczególnie NBP w trwałości i kondycji gospodarki państwa polskiego.

Do organizowania działań mieliśmy możliwość zakupu min. tablicy ekspozycyjnej, sztalug, antyram, materiałów plastycznych, technicznych, quizów i gier edukacyjnych, dyplomów, nagród do konkursu, podsumowania działań.

Uczestnicząc w projekcie uczniowie zostali ubogaceni w nową wiedzę i interesujące umiejętności, a szkoła stała się miejscem przeżywania przygód i do tego „złotych”. Okazało się, że edukacja ekonomiczna jest ciekawa, ważna i bardzo potrzebna, a prezentowana w nietypowy sposób może dawać radość na każdym etapie edukacji.

Przy realizacji projektu „Polski złoty ma 100 lat” towarzyszyła nam grupa Przyjaciół szkoły, do których kierujemy nasze wyrazy wdzięczności. Pięknie dziękujemy instytucjom, które nas wspierały tj.:

  • Narodowy Bank Polski w Warszawie
  • Narodowy Bank Polski Oddział w Rzeszowie
  • Muzeum Okręgowe w Rzeszowie
  • Zagroda edukacyjna „W Międzyczasie”
  • Firma Alfasan

Małgorzata Leja
dyrektor
Szkoły Podstawowej w Cieplicach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *